Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) düşük talep nedeniyle özellikle ticari araçlar ve traktör üreten fabrikalarda 2010 yılı başından itibaren üretime ara verilmesine başlandığını duyurdu.
Otomotiv Sanayinde 2009 ve 2010 Yılına Bakış raporunda OSD, 2008 yılının son çeyreğinde ABD'de başlayan finansal krizin hızla küresel bir nitelik kazandığını ve tüm pazarlarda talep düşüklüğü ortaya çıktığını bildirdi.
Raporda, 2010 yılı için gerek yurt içi gerek AB pazarında ek teşvikler olmayacağı ve iç taleple ihracatın ancak 2009 düzeyinde seyredeceği, özellikle ticari araçlar ve traktörde durgunluğun devam edeceği tahmini yapıldı.
2009 yılında talep artışının önemli ek teşviklerle sağlandığı, krizin etkisi devam ederse, talebin yüzde 10 dolayında azalmasının da söz konusu olabileceği belirtilen raporda, sınırlı olacak iç ve dış talep değişikliği sonucu üretimin de ancak 2009 düzeyinde kalacağına dikkati çekildi.
Sanayideki olumsuz gelişmelere karşın banka ve finans sistemindeki olumlu sinyallerin, beklentilerin olumlu olabileceğini gösterdiğini, krizden çıkış sürecinde eğer koşullar iyi değerlendirilebilirse Türkiye'nin birçok fırsat elde edebileceğinin beklendiği ifade edilen raporda, küresel krizin, küresel otomotiv sanayiinde yeniden yapılanma süreci başlattığı, bu gelişmelerin önümüzdeki dönemlerde Türkiye için de önemli fırsatlar yaratacağı tahmin edildi.
Raporda, şu görüşlere yer verildi:
“Düşük talep nedeniyle özellikle ticari araçlar ve traktör üreten fabrikalarımızda 2010 yılı başından itibaren üretime ara verilmesine başlanmıştır. Bu nedenle 2009 yılında birçok üründe [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] indirimi yapılırken dikkate alınmayan ticari araçlarda ve traktörlerde, 8 puanlık [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] indirimi uygulanmasının başlatılması gerekli bulunmaktadır. Bu araçlarda sanayimiz yerli tasarımlarla küresel pazarlara üretim yaptığı, katma değerin daha yüksek olduğu ve pazarda ithalatın sınırlı bulunduğu da dikkate alınmalıdır.
Diğer taraftan bu kriz ortamında, küresel pazarlarda da olduğu gibi ülkemizde de otomotiv sanayinin krizden çıkışının 3-4 yıl gibi uzun bir süre alacağı da geçmiş kriz dönemleri verilerinden bilinmektedir.
Bu zor koşullar altında, otomotiv sanayi mevcut strateji ve hedeflerimizde bir değişiklik yapmamıştır ve 2 milyon adet üretim, 1,5 milyon adet ihracat, 50 milyar [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] ihracat geliri ve 600 bin istihdam hedefine ulaşmak için çalışmalarını planlamaktadır.
Bir başka ifadeyle sanayimiz, Küresel Mükemmeliyet Merkezi olma hedefi yolunda, bundan sonra da istikrarlı iç pazar ve yeni ihracat projelerine bağlı olarak büyümek üzere yoğun çalışmalarını sürdürmektedir.”
Otomotiv Sanayinde 2009 ve 2010 Yılına Bakış raporunda OSD, 2008 yılının son çeyreğinde ABD'de başlayan finansal krizin hızla küresel bir nitelik kazandığını ve tüm pazarlarda talep düşüklüğü ortaya çıktığını bildirdi.
Raporda, 2010 yılı için gerek yurt içi gerek AB pazarında ek teşvikler olmayacağı ve iç taleple ihracatın ancak 2009 düzeyinde seyredeceği, özellikle ticari araçlar ve traktörde durgunluğun devam edeceği tahmini yapıldı.
2009 yılında talep artışının önemli ek teşviklerle sağlandığı, krizin etkisi devam ederse, talebin yüzde 10 dolayında azalmasının da söz konusu olabileceği belirtilen raporda, sınırlı olacak iç ve dış talep değişikliği sonucu üretimin de ancak 2009 düzeyinde kalacağına dikkati çekildi.
Sanayideki olumsuz gelişmelere karşın banka ve finans sistemindeki olumlu sinyallerin, beklentilerin olumlu olabileceğini gösterdiğini, krizden çıkış sürecinde eğer koşullar iyi değerlendirilebilirse Türkiye'nin birçok fırsat elde edebileceğinin beklendiği ifade edilen raporda, küresel krizin, küresel otomotiv sanayiinde yeniden yapılanma süreci başlattığı, bu gelişmelerin önümüzdeki dönemlerde Türkiye için de önemli fırsatlar yaratacağı tahmin edildi.
Raporda, şu görüşlere yer verildi:
“Düşük talep nedeniyle özellikle ticari araçlar ve traktör üreten fabrikalarımızda 2010 yılı başından itibaren üretime ara verilmesine başlanmıştır. Bu nedenle 2009 yılında birçok üründe [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] indirimi yapılırken dikkate alınmayan ticari araçlarda ve traktörlerde, 8 puanlık [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] indirimi uygulanmasının başlatılması gerekli bulunmaktadır. Bu araçlarda sanayimiz yerli tasarımlarla küresel pazarlara üretim yaptığı, katma değerin daha yüksek olduğu ve pazarda ithalatın sınırlı bulunduğu da dikkate alınmalıdır.
Diğer taraftan bu kriz ortamında, küresel pazarlarda da olduğu gibi ülkemizde de otomotiv sanayinin krizden çıkışının 3-4 yıl gibi uzun bir süre alacağı da geçmiş kriz dönemleri verilerinden bilinmektedir.
Bu zor koşullar altında, otomotiv sanayi mevcut strateji ve hedeflerimizde bir değişiklik yapmamıştır ve 2 milyon adet üretim, 1,5 milyon adet ihracat, 50 milyar [Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] ihracat geliri ve 600 bin istihdam hedefine ulaşmak için çalışmalarını planlamaktadır.
Bir başka ifadeyle sanayimiz, Küresel Mükemmeliyet Merkezi olma hedefi yolunda, bundan sonra da istikrarlı iç pazar ve yeni ihracat projelerine bağlı olarak büyümek üzere yoğun çalışmalarını sürdürmektedir.”